onsdag 27. august 2008

KOMMUNIKASJON OG KOMMUNIKASJONSMODELL

KOMMUNIKASJON har alltid eksistert, og vi bruker det hele tiden i ulike former. Vi har god og dårlig kommunikasjon, alt ettersom måten ting blir lagt fre på og kommunikasjonsformen som blir brukt. Vi kommuniserer munntlig, skriftlig, enveis, gjensidig, privat, offentlig, på et profisjonelt/ ikke-profisjonelt planplan. Dette er bare et fåtall måter å kommunisere på. Ulike mediumer brukes for å formidle kommunikasjonen, tv, radio, aviser, internett osv. er eksempler på det. Internett er antakeligvis et av de største kommunikasjonsmediene vi har, både for unge og eldre mennesker, gjennom for eksempel nettaviser, MSN, e-mail, blogger, nett-tv og organisasjoners hjemmesider.

Kommunikasjonsmodellen går ut på å beskrive gjennom en modell hvordan kummunikasjon forgår gjennom et medium; fra en sender og hele veien til mottakeren. Det er også en modell man kan følge for å finne ut om kommunikasjonen er god eller dårlig.

Enkel utgave av modellen:
MEDIUM
SENDER -> BUDSKAP -> MOTTAKER
  • SENDER: F.eks. en avis, journalisten bak artikkelen.
  • BUDSKAP: Budskapet er det senderen ønsker å formidle. Mottakerne tolker budskapet, så det er viktig at senderen har en type ansvar for at budskapet blir lagt frem så tydlig som mulig.
  • MOTTAKER: Mottakeren er leseren av avisen, lytteren av radioen, tv-seeren, osv.

Mer utfyllende utgave av modellen:

MEDIUM

SENDER -> KODING -> BUDSKAP ->AVKODING -> MOTTAKER

Her fungerer sender, budskap og mottaker på sammen måte som i modellen over.

  • KODING: Kodingen er måten budskapet blir sendt på. Det er beskrivelsen av hendelsen. Kodingen er med på å forme budskapet, som mottakeren avkoder etter sin tolkning av kodingen av budskapet.

Ingen kommentarer: