onsdag 3. september 2008

REKLAMEANALYSE - BLINDEFORBUNDET

Reklamen er for blindeforbundet. Reklamen "valpen" vant prisen "Gullfisken" for beste reklamefilm i hele 2006, og er laget av Try Reklame.

Det denotative i denne reklamen viser valpen Sesar, som blir herset med av nabohunden; en fullvoksen blandingshund. Nabohunden jager ut den lille valpen ut av hundehuset sitt når regnet øser ned, ødelegger ballen hans, og tisser på den.
Reklamen ender med at lille Sesar har blitt voksen, og har blitt utdannet til blindehund. Sesar er på tur med eieren sin, det regner, og de kommer til en restaurant med hundeforbud.. Utenfor sitter nabohunden, hunden som herset rundt ned Sesar som liten. Nå regner det også, forskjellen er at Sesar for lov å komme inn i varmen, mens den store hunden må ligge ute i regner.

Man kan finne mye konnotasjon i denne reklamen, vi kan tolke mye. Den har en variert målgruppe, den sikter antakeligvis mot de fleste av oss seere. Målet kan være å få mer støtte til utdanning av blindehunder, og sette mer fokus på arbeidet blindeforbundet gjør for å gjøre hverdagen enklere for blinde mennesker. De bruker virkemidler som feks. en søt valp, noe som i seg selv fanger folks oppmerksomhet. I tillegg buker de en sang som virkemiddel i begynnelsen av reklamen; ”We’ll meet again". Sangen spilles når Sesar er valp. Dette gir en indikasjon om at hundene vil møtes igjen, og kan peke mot at den lille valpen Sesar en dag vil ta revange. Hundene har ulik farge, den lille er lys og den store en mørk. Dette kan symbolisere godt og vondt. Reklamen vekker følelser hos seerne, de synes at valpen er søt og at det er synd på den, og de lurer på hvordan det vil gå med den lille stakkars valpen, og velger derfor kanskje å se ferdig reklamen i steden for å trykke videre til neste kanal. Det kan også hende at denne reklamen sender budskapet sitt på en så god/ oppsiktsvekkende måte at vi seere husker den, og i dette tilfellet førte til at vi stemte den frem til å vinne "Gullfisken" i 2006. Den viser at det å være snill og tålmodig lønner seg i lengden! Det er ingen direkte steriotypier, det er i så fall de blinde og deres hund. Det er ikke fremhevet på noen spesiell måte, de ser vanlige ut.
Denne reklamen viser altså en ganske vanlig problemstilling i samfunnet, at den lille, mer usikre eller yngre blir undertrykt av de større, eldre og med en mer sikker fremtoning. Den fanger manges oppmerksomhet på grunn av sitt valg av rollefigurer, og dens evne til å vekke følelser i oss. Det inneholder ikke for mange sener, den er forholdsvis kort og presis.

http://www.youtube.com/watch?v=WieE5dna0tI

Ingen kommentarer: